divendres, 27 de novembre del 2009

Territori




Com a treball de mòdul* se'ns va proposar que utilitzéssim recursos d'ambdós assignatures, COED i TIC, per a fer una presentació oral recolzada audiovisualment.
La temàtica: Territori.
Per parelles, podíem escollir lliurement qualsevol tema vinculat al territori i exposar-lo als companys. Aquesta presentació havia de tenir una durada de 6 minuts.

Els companys valorem individualment les exposicions segons els paràmetres de correcció lingüística, expressió oral ....

Les exposicions que hem vist fins ara han estat força bé. La que més m'ha agradat d' aquesta primera sessió ha estat la dels Castellers. Elaborada per la Núria i en Carles.

Se'ns explicava l'origen i història d'aquesta curiosa costum. Així com el funcionament, estructura i nomenclatura dels castells,la funció de cada casteller, etc.

Ben documentat, ben estructurat i amb un bon recolzament visual.El llenguatge era formal però proper i el llenguatge no verbal correcte. Felicitats!!

( * Mòdul: Un mòdul es un conjunt d'assignatures amb un mateix fil conductor. En aquest cas COED i GITIC formen el mòdul: Processos i contextos educatius)

dijous, 26 de novembre del 2009

Debats i recitacions!!





Sí, ho sé, ja fa temps que no escric què fem a classe de COED. ¡¡ No penseu que ens gratem la panxa!!. Aquestes darreres setmanes hem estat posant en pràctica el manual de debats. I ens hem preparat d'allò més bé per recitar en públic.

D'una banda, s'estan duent a terme debats per grups. Utilitzant la metodologia que vaig comentar anteriorment, els diferents grups han sortit a fer diversos debats. Fins ara han estat els següents:

- Proposta d'ampliació de la educació obligatòria fins als 18 anys, encert o ximpleria?

- L'educació diferenciada ( homes / dones) contra l'educació mixta.

- Les aules inclusives, són beneficioses o perjudicials,educativament parlant?

El públic del debat pren notes dels encerts i dificultats dels companys en l'exposició i en acabar-les totes,presentaran per grups ( els mateixos que formen pel debat) la seva valoració.

D'altra banda, de forma individual, sortim a recitar en públic. Veiem de tot; poesies, contes, monòlegs...
Les recitacions es filmen i després cadascú pot visionar-ho i fer-ne l'autoavaluació.
Crec que donada la nostra vocació,es vital vèncer els nervis i veure què podem millorar de la nostra oratòria. I cal a dir que es molt enriquidor veure les recitacions dels companys!

Recursos en Xarxa






A classe de TIC vam analitzar un seguit de serveis i aplicacions en Xarxa, la majoria gratuits.Ens van distribbuir en petits grups i cadascún preparàrem una presentació pels companys en la que exposàvem:

1. En què consisteix,
2. Com s'hi accedeix,
3. Com funciona,
4. Quin interès pot tenir per a la tasca de mestres
5. Observacions d'interès: (si és gratuït o no, etc.)


El recursos que havíem d'analitzar eren:


1.Google Earth (http://earth.google.com)
2.Traductor Google (http://translate.google.com)
3.iGoogle (http://www.google.com/ig)
4. Visible Body (http://www.visiblebody.com)
5.DotSub.com (http://dotsub.com)
6.Cercador Google (web, imatges, cerca avançada, etc.) (http://www.google.com)
7.SitePal (http://www.sitepal.com)
8.Google Llibres (http://books.google.cat/books)

En properes entrades aprofundiré en cadascún dels recursos

divendres, 13 de novembre del 2009

Posits!!

Recordeu que a GITIC vàrem estudiar el llenguatge audiovisual i ens van encarregar fer una narració audiovisual?. En una entrada anterior hi vaig penjar el guió, ja ha arribat el moment de veure'l!!

dissabte, 7 de novembre del 2009

DotSub

DotSUB es una biblioteca de vídeos online en la que els usuaris poden cercar vídeos o compartir-ne els propis. El millor d'aquest sistema de recerca és que et permet visualitzar els vídeos, subtitulats en múltiples idiomes i addicionalment, poder subtitular-los nosaltres mateixos.

Així com a usuaris podem:

- Visualitzar vídeos, subtitulats en diversos idiomes
- Pujar vídeos
- Subtitular vídeos

A continuació afegeixo un tutorial en el que podeu veure cóm afegir el primer subtítol a un vídeo que no en tingui. Aquest primer subtítol servirà de guia per si posteriorment algú vol subtitular-lo a un altre idioma. És el més complexa.
Primer subtítol

Si ja tenim un vídeo subtitulat ens serà molt més senzill subtitular-lo a un altre idioma. Practiquem cóm fer-ho.
Subtítol general
En aquest link tenim una demo de com fer-ho, això sí, ho haurem de practicar nosaltres mateixos. A mà esquerra veurem el minutatge del primer subtítol, clicant a sota, podem afegir la traducció de cada tall al nostre idioma. Després, sota el vídeo, podrem canviar l'idioma (choose language) al nostre. I veure cóm ha quedat la nostre traducció. ¿Oi que és fàcil?

DotSub suposo un gran avanç en la compartició de coneixement donat que els continguts poden ser tramesos a una audiència molt més superior que si es limita a persones que comparteixen el mateix idioma que qui els comparteix.

Sent una aplicació amb moltíssimes possibilitats educatives en general, cal destacar la gran utilitat que pot tenir dins de l'estudi d'idiomes, ja que permet mostrar als estudiants vídeos en els que conjuntament amb les imatges, poden escoltar parlar a nadius d'altres idiomes de continguts que els hi son familiars o amb els que identifiquin conceptes que estan estudiant. D'aquesta manera s'obté un doble benefici.

Els alumnes experimentem per ells mateixos la importància de conèixer llengües estrangeres, al veure que els poden ser útils en la vida actual. És clar que els alumnes aprenen millor quan la necessitat d'aprendre els és clara i l'ús de vídeos importants per a ells, parlats i subtitulats en d'altres idiomes, pot ajudar a mostra'ls-hi aquesta necessitat.

Des de un punt purament idiomàtic, els vídeos subtitulats són un recurs de calor incalculable pel desenvolupament de la comprensió auditiva, donat que permet relacionar directament el so amb la seva transcripció, el que en facilita la comprensió, augmenta l'autoconfiança de l'alumne i el pot motivar. DotSub a més suposa un nou avantatge, no depèn d'horaris d'emissió per poder usar-lo.

Un altre exercici important que podem fer és el d'afegit subtítols. Podem triar pel·lícules de dibuixos perquè els alumnes les subtitulin, per exemple. Aquest pot ser un exercici molt motivant per a un nen. Més encara si després pot ensenyar a casa el que ha fet.

Per acabar, diré també al seu favor que es tracta d'un programa totalment gratuït.





dimecres, 4 de novembre del 2009

Lectures en veu alta!




Aquesta setmana, a la sessió de petit grup, hem dut a terme la pràctica de la lectura en veu alta. Havíem de triar un text, ja fos una poesia, un conte o fins i tot el fragment d’un llibre i llegir-ho en veu alta. Un cop finalitzada la lectura, la resta de grup comentava el que podia millorar.

Cadascú ha pogut observar les seves limitacions actuals. Sisí, dic actuals perquè les superarem!.En el meu cas:

- Corro pels nervis
- Tinc problemes de dicció amb la "ll"
- Em falta implicació amb el públic

Un cop finalitzada l’autocrítica he de dir que la Núria va fer la seva lectura excepcionalment bé!.Va recitar dues poesies, una d’elles de Jacint Verdaguer. Tot i ser antigues, ens van captivar.

Després de les lectures, la Imma ens va donar un decàleg de qüestions a millorar per fer una bona lectura en veu alta. Us el resumeixo, hem de:

1.- Entendre el que llegim per poder-ho fer entendre als demés.
2.- Conèixer la intencionalitat de l'autor per evidenciar-la en la lectura.
3.- Recollir l'atenció de l'auditori. Connectar amb ell, mirar-lo de tant en tant.
4.- Respectar les unitats de significat de les frases, no fragmentar-les.
5.- Canviar la velocitat durant la lectura segons la rellevància de cada apartat.
6.- Fragmentar sil·làbicament una paraula o expressió que volguem destacar.
7.- Canviar el to en la informació rellevant del text.
8.- Entonar e forma ascendent les frases interrogtives i admiratives.
9.- Entonar de forma descendent els finals de frase afirmativa.
10.- Avançar la mirada en el text per evitar vacil·lacions o interrupcions ( Només podrem fer-ho si hem estudiat amb cura el text).

La Ventafocs i els drets dels infants

A l’assignatura de Societat, família i escola, havíem de dur a terme un treball creatiu sobre els drets dels infants.
El nostre grup; La Núria, el Carles, la Sara, l'Esther i jo, varem triar centrar-lo en la temàtica dels contes, ja que estan estretament vinculats als infants. Com a mitjà d’expressió vam triar l’audiovisual, ja que hem tractat aquest llenguatge tan a TIC com a COED.

Fases del treball:
- Recerca de contes populars i detecció dels drets que vulnera cadascun
- Tria del conte: La Ventafocs
- Elaboració del guió
- Elaboració del guió tècnic
- Creació de l'Storyboard
- Pla de rodatge
- Rodatge
- Muntatge
- Postproducció d’efectes visuals
- Edició de so
- Creació del DVD

Han estat moltíiiiissimes hores de feina i aquí en teniu el resultat.
Desitjo que us agradi!! :)

dimarts, 3 de novembre del 2009

Exposició!



Fa un parell de setmanes vam dur a terme una exposició en tota regla.
Havíem de fer la foto d’algun company de classe. Una fotografia que descrivís certs aspectes de la persona. L’havíem de titular i, finalment, defensar-la com a obra.

Hi havia força varietat de fotografies: parts del cós, objectes, fotografies abstractes, concretes, mosaics... Estem fets uns artistes!

En el meu cas vaig fer un muntatge amb photoshop ( La teniu més avall al blog).
Buscant objectes que simbolitzessin els diferents conceptes que volia destacar.
Vaig utilitzar una pilota per representar el joc, rotuladors de colors simbolitzant la creativitat. Globus de colors per representar la festa i l’alegria. Contes com a símbol de la imaginació i, finalment, una nina representant la infància i la proximitat a la mateixa.

D’altra banda, a la fotografia base, la Sara du un micròfon i cascos. Això no ha estat triat a l’atzar, sinó per transmetre que es algú que sempre està disposada a escoltar.

Com a últim incís, la nina du un mirall perquè crec que veient a la Sara tots ens podem sentir reflectits en certa mesura.

El títol de l’obra es "El Mirall" perquè en ella es reflecteix no només l’exterior, sinó també l'interior de la Sara.

I aquí hi sóc jo defensant la meva obra!.


diumenge, 1 de novembre del 2009

Debats!



Aquesta setmana hem visualitzat un debat de la lliga universitària on s’enfrontaven la universitat de Lleida i la d’Alacant. La temàtica: ¿ La globalització aporta millores substancials en la qualitat de vida de les persones?. Ha estat molt interessant veure la organització dels equips i les estratègies que utilitzaven.


En els aspectes organitzatius:


Cada equip era format per unes 5 persones. Però hi havia uns oradors principals. La resta d’equip es centrava en la investigació i en fer preguntes a l’equip contrari durant el debat. L’equip també tenia un capità que era qui coordinava la planificació del treball.

Pel que fa al temps, cada equip disposava de un nombre limitat d’intervencions, el temps d’aquestes era cronometrat per assegurar la igualtat entre equips.


Recursos:


Com a recursos de suport audiovisual han utilitzat PowerPoint amb gràfiques, comparatives, dades...

També utilitzaven puntualment algunes petites targetes com a suport de memòria.


Pel que fa a la oratòria han usat tècniques com:


- Presentar els contra arguments en la introducció del debat i refusar-los.

-Usar una elevada exemplificació per implicar al públic.

-Argumentar de forma molt picada per no deixar reaccionar als oponents.

-L’acostament físic al públic.


Un cop finalitzat el debat se’ns ha facilitat un link on descarregar un manual de debat. Ara tenim una nova feina a fer, preparar un debat per classe seguint el manual i l’exemple visionat.