divendres, 23 d’octubre del 2009

Oh, Brother!!

Aquest dijous, ens hem capbussat en la comunicació audiovisual, tal i com varem fer a l'assignatura de TIC, visualitzant la conferència de Guillermo Orozco.

Es clar que les imatges son percebudes pel públic, però, ¿ quant d’aquest públic pot entendre el llenguatge audiovisual?.

El quadre d’un pla o la seva composició, la posició de càmera, el so, el color o la textura de la imatge... Cadascun d’aquests factors procura dir-nos alguna cosa.

Els estudiants de cinema, per exemple, cursen durant anys, assignatures de llenguatge cinematogràfic. Es clar que analitzant una pel·lícula, treuen molta més informació que un espectador estàndard.

No hauríem d’estar, com a espectadors en aquesta realitat de consumisme audiovisual, més educats en el medi?. Personalment, tinc la sort d’estar endinsada en aquest medi, i tenir nocions bàsiques de llenguatge audiovisual.

A continuació analitzaré en profunditat, tant sols els primers 14 segons d’aquest anunci. Per provar, que el llenguatge audiovisual, transmet molta més informació que la que podem imaginar.





ANÀLISI:


Es tracta de l’anunci d’un cotxe: Seat Altea


1.- Anàlisi dels aspectes formals:


1.1.- Espai, attrezzo i vestuari:


Espai:

El primer espai que trobem es una botiga d’animals, gairebé no es perd temps en la seva descripció ja que es tracta del punt de partida i només ens serveix per saber d’on surt Brother.

Es tracta d’un espai tancat tot i que se’n dona certa idea d’amplitud al no ensenyar mai més de dues parets, ni el sostre ni el terra.


Attrezzo i vestuari:

A l’inici de la història veiem corretges d’animals, capses i una desdibuixada gàbia de vidre. La seva funció sembla únicament descriptiva de l’espai que ocupa la nena: Una botiga d’animals. Els colors que s’usen de fons són més vius que els de la nena, el que permet fixar-nos en ella amb facilitat

La roba de la nena es senzilla, sense adorns, i du la jaqueta mal posada. Amb això se’ns descriu una nena propera, amb la que ens serà més fàcil commoure’ns, doncs no cerca luxes, ni segueix modes. Du el cabell de manera que podem veure-li bé la cara, per a intensificar les seves expressions en els primers plans.

En el segon pla de la història, darrera de la nena hi ha un munt de gàbies buides, plenes de papers retallats, no veiem ningú més a la botiga. Tot això reforçarà els conceptes de tristor, melancolia o desolació.


1.2.- Plans i enquadraments:


Pla 1:

L’anunci comença amb la nena com a protagonista, tant el fons com la gàbia que es troba en primer terme hi son desenfocats.

El”foco” es en la nena, que es troba al quadrant inferior esquerra, la seva imatge comença trencada per la gàbia de vidre i la composició es totalment descompensada. Ja que en els quadrants dret i superior esquerra només te aire. Això genera certa sensació d’angoixa, a l’hora que empetiteix el personatge principal, la nena.

Pla 2:

Veiem un “escorzo” del que mira la nena, podem deduir que es una mascota en una gàbia de vidre. La llum que reflexa la gàbia taca la cara de la nena, generant certa incomoditat. Les línies verticals generen certa tensió i hi son reforçades amb asimetria. Tot això transforma amb un pla lleig, desagradable. Donant la sensació que el que hi succeirà allà no pot ser bo.

Pla 3:

Es el primer que te una composició agradable, Tot i així es ¾ dorsal de la nena, amb e que no veiem la seva expressió, només veiem a un Brother desenfocat i dividit pel quadre.

La nena i Brother son separats per una línia molt marcada al vidre, el que per composició els allunya, tot que en el quadre sembla que estiguin tocant-se.

Pla 4:

Amb un primer pla curt, podem veure que Brother reacciona davant de la presència de la nena. Lluny de mostrar-se indiferent, es genera un acostament, la ma pràcticament toca a Brother, però els segueix separant el vidre i 2 línies verticals que mantenen la tensió.

No hi ha més elements, així que com a espectador, només veus la cara de Brother i la ma de la nena.

Pla 5:

Quan la nena crida al pare, entrem per primera i única vegada a la gàbia de Brother, tot i ser més aprop d’ell, el quadre es més obert que quan la nena tocava la gàbia.

Amb aquest allunyament s’intenta descriure la tristesa de Brother per ser allà. Reforçant la idea d’alegria del pla anterior quan la nena s’ha fixat en ell. Es manté la tensió amb dues línies verticals de fons.

Pla 6:

Veiem per primera vegada la expressió de la nena mirant a Brother, el “escorzo” de Brother ocupa la meitat dreta del quadre i es fon amb la nena. El pare es en un extrem, trencat per línies verticals,marcant el punt conflictiu en el que posa “objeccions” en la decisió de la nena. Tot i així, el fet que hi sigui tant trencat i en una cantonada, denota que des del punt de vista de la nena, la opinió del pare no te gaire importància o influència a l’hora d’aconseguir a Brother.

Pla7:

Tornem a un primer pla de Brother amb un “escorzo” de la nena, amb un lleuger acostament de la càmera, de moviment molt irregular. Aquest moviment possiblement mostri l’acostament dels dos personatges. I la irregularitat, la sorpresa davant d’aquesta relació de l’espectador.

Pla 8:

En aquest pla el pare cedeix a la decisió de la nena, per això guanya aire per l’esquerra. Així el pla es molt semblant al 6 però amb menys opressió.


1.3.- Llum i color:

La llum es dramàtica. Els colors que es presenten son apagats, tot i que els personatges hi son sempre ben il·luminats. Per aconseguir-ho s’usa llum difusa texturitzada de tal forma que percebem una aparent falta de llum. Aquest concepte es reforça amb la utilització de tons pastel i grisos...

S’utilitza aquesta llum ja hi siguin feliços o tristos els personatges per ressaltar més l’aparició del cotxe anunciat. L’únic color viu que hi veurem.


1.4.- Música i so:

El primer so que sentim el d’uns ocells, ens ajuda a entendre que la nena es troba a una botiga d’animals. La resta es presidida pel silenci, fet que genera certa inquietud.

La música arriba amb la troballa del Brother per part de la nena. Es tracta d’ una música suau.

A partir d’aquí, crec que la música ens servirà per descriure la situació en la que es troba en Brother. La melodia serà la mateixa, però canviarà la seva instrumentació.


2.- Personatges i models que ens transmeten:

La família protagonista té 4 membres. El pare,la mare i dos fills. La nena protagonista i el nen. Es tracta d’una família mitja/alta, pel model de casa.

Es clar que ens transmeten un model de família unida i feliç. Passegen junts, van de vacances. Es clar que el pare te molt pes en la relació familiar, sobre tot pel que fa a l’afectivitat de la nena. Es qui l’acompanya a comprar la mascota i qui resulta més present en les escenes plantejades. Una persona comprensiva, feliç, culta ( el veiem llegint o tocant el contrabaix)...Possiblement, perquè l’anunci va adreçat sobre tot als homes. Que consumeixen més el producte anunciat.


3.- Discurs verbal:

Diàlegs:

La nena vol a Brother, el pare informa de la lletgesa de la criatura, tot i així la nena el vol. Amb això marquem que l’elecció de la nena no és un caprici, marcant conceptes positius cap a l’espectador.

El diàleg ens fa entendre que la nena ve expressament a cercar a una mascota com el Brother i que el pare no té perjudicis a l’hora de comprar-li.

El to de la primera seqüència es suau i col·loquial, amb el que es genera una situació de calma i familiaritat. Fa fàcil identificar-se amb la família o voler formar-ne part.

Eslògan: “Porque ya se sabe que pasa con los monstruos, que crecen y crecen y crecen”

El missatge es clar. Les famílies han de tenir un cotxe espaiós ja que els fills, anomenats carinyosament monstres, acaben creixent. Aquesta llicència, pretén fer l’anunci més proper a l’espectador. Dir-li que si compra un cotxe 5 places estàndard, se li acabarà fent petit i haurà de comprar-ne un altre ( ta i com passa a l’anunci). Per això val la pena comprar directament aquest model.

D’altre banda l’acostament i familiaritat també s’aconsegueix amb la mascota “brother”=Germà.


Valoració personal de l'anunci:

Aquest anunci m’ha agradat molt. A banda de ser molt divertit i entretingut, es enginyós. Sens dubte agrada a grans i petits. I usa molts elements de llenguatge audiovisual. Feixeu-vos que he tret de 14 segons!