divendres, 4 de desembre del 2009

Projecte Telemàtic





Ens han proposat desde GITIC cercar un projecte telemàtic interessant i exposar-lo. Però,

¿Què és un projecte telemàtic?

Una tasca escolar que es du a terme entre diverses escoles a través d’Internet. Té com a fonament la concepció socioconstructivista de l’ensenyament i l’aprenentatge. Es basa en les interaccions telemàtiques que es donen entorn d’un projecte o centre d’interès compartit amb altres escoles.

Els mestres de diferents escoles es posen d'acord per dur a terme activitats a través d'Internet, utilitzant el correu electrònic, fòrums, xats, i/o videoconferències per tal que l'alumnat pugui comunicar-se a partir de diferents temes i propostes.

D'aquesta manera el professorat i l'alumnat treballen de forma cooperativa, ja que, entre tots els membres participants es realitzen totes les activitats.

EXERCICI

Donades les dates en les que ens trobem, he trobat un projecte telemàtic de fa uns anys que m'ha semblat del tot encertat: El Projecte: “ Carta als Reis 2004” El projecte "Carta als Reis 2004" consisteix en un intercanvi a través del correu electrònic entre escoles de primària i instituts de secundària. On els nens de primària escriuen la carta als Reis utilitzant l’ordinador, després, l’envien a Orient per correu electrònic. Afegint-hi dibuixos per als Reis d’Orient, o el que els vingui de gust. En pocs dies, abans de les vacances de Nadal, reben un missatge amb una carta de Ses Majestats, en resposta a la que ells els han escrit. L'única cosa que desconeixen, és que els seus reis particulars hauran estat alumnes d'ESO de diversos centres de secundària.
Aquesta activitat, molt engrescadora tant pels nens i nenes de primària com pels "Reis", forma part del projecte "Aplicacions educatives d'Internet" becat per la Fundació Propedagògic.
Els objectius que cerca són:

Primària

Establir un primer contacte amb la comunicació, a través d'Internet i concretament del correu electrònic.

Escriure un petit text amb el processador de text Word.

Escriure una carta amb totes les seves parts diferenciades.

Descobrir diferents possibilitats de la llengua escrita com a eina de comunicació.

Secundària

Redactar una carta de resposta a una altra, amb totes les seves parts i fent esment del contingut de la carta rebuda.

Emprar un processador de textos per escriure i corregir.

Descobrir i valorar les possibilitats del correu electrònic per a la relació i la comunicació entre grans i petits.

Adoptar la personalitat d'un Rei Mag d'Orient.

Passar-s'ho bé escrivint.

Vegem-ne un exemple:

Estimats Reis d’Orient:

Em dic Alba i tinc 6 anys.

M'agrada jugar a Màgia Borràs i també a pintar amb uns polvos que bufes i surten i també és retolador.

Aquest any penso que m’he portat força bé, si algun nen em pega en lloc de tornar-me li dic a la senyoreta.

Us voldria demanar que em portéssiu

Tip i top, que són uns robots que els condueixes i et porten moltes coses

un joc de gameboy que es diu Mario

i una pokedex de la tres

BON NADAL



Resposta dels Reis:

Estimada Alba,

Hem rebut la teva carta, ens ha fet molta il·lusió, i el dibuix era molt maco.

Nosaltres estem d'acord amb tu, també pensem que t'has portat força bé, i estem orgullosos que no peguis els teus companys.

És per això que aquest any intentarem portar-te tot el que ens has demanat, però has de pensar que hi ha molts altres nens i nenes que també demanen altres coses i que en una nit és molt complicat poder anar per totes les cases. Tot i així, pensem que moltes de les coses que has demanat te les podrem fer arribar des d'Orient.

Esperem poder arribar a casa teva i poder veure com dorms.

Però venim des de molt lluny i arribarem molt cansats, així que t'agrairíem molt que ens deixessis un got de llet i unes galetes sobre la taula del menjador.

Sobretot vés a dormir d'hora, perquè nosaltres no podem venir fins que tu estiguis en un son ben profund.

T'enviem molts petons de part de tots tres des d'Orient.



Trobo que aquest projecte és força original i que se’ns dubte pot motivar molt als petits. Potser hi haurà projectes més complexes o útils, però trobo que mantenir la il·lusió en els petits es de les coses més maques que podem fer.